Shenyang J-31: letoun provázený nejistotou a neustálými změnami

Čínská stíhačka Shenyang J-16D
Čínská stíhačka Shenyang J-16D

Shenyang J-31 čínského původu je prototyp dvoumotorového proudového letounu spadající do páté generace stíhacích letounů. Stroje v této kategorii jsou v současné době těmi vůbec nejpokročilejšími v provozu. Projekt je ve vývoji přinejmenším od roku 2012 a hotový není dodnes. I přesto, že v průběhu let prošel řadou proměn, veřejných představení a letových zkoušek, je tak jeho osud stále nejasný. 

Výtvor známý pod mnoha jmény 

Letoun oficiálně nese označení FC-31, pojmenování ve formátu J-XX jsou totiž v čínské armádě rezervována pro projekty financované armádou, tento prototyp byl ovšem vyvinut nezávisle státem vlastněnou společností Shenyang Aircraft Corporation (zkráceně SAC). Od SAC zároveň dostal přezdívku Gyrfalcon, v českém překladu „raroh lovecký“, což je největší dravý pták svého rodu. V některých médiích byl ovšem také označován jako F-60, popřípadě J-21 Snowy Owl, neboli „sněžná sova“, možná snad kvůli sněhově bílé barvě prototypu na některých starších snímcích. V neposlední řadě mu někteří nadšenci také přezdívají Falcon Hawk

Nejasnosti ohledně názvu prototypu zřejmě pramení z těchto fotografií letounu, pořízených na letišti společnosti SAC, na kterých bylo na trupu stroje jasně čitelné číslo 31001. I když odtud pochází veřejně rozšířené pojmenování J-31, číslo ve skutečnosti odkazovalo pouze k samotnému vývojovému projektu, který nesl číslo 310, ne k hotovému letounu. 

Složitá a bouřlivá minulost 

Vůbec poprvé se na internetu zmínky o tomto letounu objevily už v září roku 2011 a další neoficiální záběry a modely se během následujícího roku jen množily. Oficiálně byl prototyp odhalen až na letecké přehlídce ve městě Zhuhai v roce 2014, kde podnikl slavnostní přelet nad letištěm u příležitosti oslav 65 let existence čínského letectva. Další informace o letounu byly odhaleny o rok později na podobné akci v Dubaji, v plánu tehdy bylo mít model připravený k produkci do roku 2019. 

Situace ale nebyla tak jednoznačná. Ještě na konci roku 2016 byl odhalen nový a vylepšený prototyp letounu mimo jiné s upravenými křídly, elektronikou a nebo zaměřovacími systémy, o další dva roky později pak projekt získal financování od čínské vlády. Až v roce 2020 se na povrch dostaly zprávy o třetí variantě letounu, tentokrát více připravené na produkci, s větším radarem a hladšími liniemi. O rok později prošel prototyp dalšími změnami a svůj první let podnikla verze přizpůsobená na vzlet z letadlové lodi Fujian, která je momentálně v Číně také ve vývoji. 

V současné době tento letoun stále oficiálně není ve výrobě a je tak možné, že se jeho podoba i funkce znovu změní, jak už se stalo několikrát.    

Specifikace a vybavení 

O vlastnostech a designu připravovaného letounu je dostupných poměrně mnoho informací, které ovšem už v současnosti nemusí být aktuální a nebo se jedná přímo o spekulace, a je tak potřeba je brát s rezervou. 

J-31 podle webů Aviation Week nebo Flight Global dosáhne v dostatečné výšce rychlosti až Mach 1,8, tedy asi 2200 km/h, při letu těsně nad mořem musí mírně zpomalit na asi 1400 km/h. Podle dostupných fotografií se rozpětí křídel letounu odhaduje na 11,5 metru, délka pak na něco přes 17 metrů. Dostup, tedy pro letoun největší dosažitelná letová výška, má být až 16 kilometrů. 

Co se týče výzbroje, J-31 by údajně mohl disponovat šesti externími místy na připevnění nákladu, které mají společně s vnitřním nákladovým prostorem kapacitu až 8000 kilogramů. K výbavě má patřit také až dvanáct raket vzduch-vzduch středního dostřelu a osm hypersonických střel vzduch-země. Mimo jiné ale prý ponese také osm půltunových hloubkových probíjecích bomb a až třicet menších bomb.  

Letoun by měl disponovat také elektronickým optickým zaměřovacím systémem (zkráceně EOTS) nebo systémem distribuované clony (tzv. DAS), který pilotům umožňuje 360stupňový přehled o situaci a poskytuje včasnou detekci nepřátelských střel a jiných hrozeb. V neposlední řadě do výbavy patří také radar s aktivním elektronickým snímáním (neboli AESA), který se skládá z velkého množství na sobě nezávislých modulů.

zdroj fotografií: Wikimedia

Ohodnoťte tento příspěvek!
[Celkem: 1 Průměrně: 5]

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *