L-159 ALCA: Všestranný letoun českého původu ceněný po celém světě

Aero L-159 Alca, NATO Days Ostrava
Aero L-159 Alca, NATO Days Ostrava – Foto: Depositphotos

Nadzvukové stíhací letouny jsou velmi drahé a ne zrovna ideální pro výcvik. V čem ale budoucí armádní piloty trénovat? Odpověď v Čechách známe poměrně dost dobře – v L-159 ALCA.

L-159 ALCA (Advanced Light Combat Aircraft) je lehký bojový letoun vyvinutý českou leteckou společností Aero Vodochody. Byl navržen pro poskytování cenově výhodné letecké podpory pozemním jednotkám, průzkumné mise a bojový výcvik. Pro univerzálnost, obratnost a snadnou údržbu si letoun L-159 oblíbily vzdušné síly po celém světě.

Zkušenosti na prvním místě: Jak probíhal vývoj L-159 ALCA?

Letoun L-159 začali konstruktéři ze společnosti Aero Vodochody navrhovat už v roce 1992. Vycházeli přitom ze zkušeností s modely L-39 Albatros a L-39MS / L-59 Super Albatros. O dva roky později už začal plnohodnotný vývoj, který v roce 1995 podpořila česká vláda. Ta se v roce 1997 zavázala pokrýt čtvrtinu nákladů na vývoj a rovnou objednala 72 kusů letadel.

L-159 Alca při vzletu
L-159 Alca při vzletu – Foto: Depositphotos

Vzhledem k tomu, že konstruktéři použili jako předlohy dvoumístné letouny, letoun L-159 navázal a také se úvodně představil s dvoumístným kokpitem. Jako prototyp byl slavnostně představen v červnu 1997 a o dva měsíce později poprvé vzlétl. Až druhý z prototypů splnil požadavky Armády České republiky která hledala jednomístný stroj. Díky modifikaci trupu to bylo možné a rok od vzletu prvního prototypu vzletěl i ten druhý. Ještě v roce 1998 pak byla jednomístná verze představená i veřejnosti. První dva sériově vyrobené kusy L-159 česká armáda obdržela 10.dubna 2000. Zbytek objednávky společnost Aero Vodochody doručila do roku 2003. 

Průchod inovacím: Jaké jsou specifikace L-159 ALCA?

Jak už bylo zmíněno, letoun L-159 ALCA patří svou velikostí k menším a lehčím podzvukovým strojům. Na délku měří 12,73 m, na výšku 4,80 m a rozpětí křídel činí 9,54 m. V prázdném stavu váží letadlo pouze 4 160 kg, na opačné hranici spektra je pak maximální vzletová hmotnost stanovená na 8 000 kg.

Motor a výkon

Letoun L-159 ALCA pohání dvouproudový motor Honeywell/ITEC F124GA-100. Jeho maximální tah činí 28 kN, což stačí na maximální rychlost 936 km/h. Bez přídavných nádrží letoun uletí bez problému 1570 km, pokud jsou ale nádrže k dispozici, vzdálenost se zvýší na 2530 km. Zajímavostí je také dostup, který činí 13 200 m, což na takto lehký stroj je celkem úctyhodná výška.

Kokpit

V kokpitu se nachází dva LCD displeje a jeden Head-Up displej (HUD), které zobrazují letové údaje. V kokpitu se samozřejmě, podobně jako v mnoha moderních letadlech, myslí na systém HUDAS (Hands-On-Throttle-And-Stick), který pilotovi dává kontrolu nad klíčovými prvky bez nutnosti přehmatu z plynové a řídící páky. Zatímco hlavní přístroje jsou digitální, záložní přístroje jsou elektromechanické či tlakové.

Aero L-159 ALCA
Aero L-159 ALCA – Foto: Depostiphotos

Avionika

Letoun L-159 je vybaven moderní avionikou, která pilotovi umožňuje bezpečné a efektivní ovládání letounu. Nechybí mnohorežimový pulsní dopplerovský radiolokátor Grifo-L od italské firmy Fiar nebo systém komunikace, navigace a identifikace tvořený palubním telefonem a dvojicí VHF/UHF radiostanic. Dále L-159 nabízí Systém ovládání výzbroje (SMS) a Systém vlastní ochrany.

Zbraně

L-159 může být vybaven celou řadou zbraňových systémů, včetně raket, raketových střel, pum nebo kanónů. Zbraní nebo podvěsů unese až 2340 kg a to na sedmi vnějších závěsech. Tři jsou pod každým křídlem a jeden pod trupem. L-159 může zasahovat cíle na zemi, na moři i ve vzduchu. Často nese například střely AIM-9P-4, S a AGM-65 Maverick nebo pumy jako Mark 82, Mk82 AIR, Mark 83, GBU-12 Paveway II a CBU-87. Z kanónů si poradí s PL-20 Plamen a unese i raketomety LAU-5002 A/A, B/A a LAU-5003 D/A.

Nasazení: Z Čech až do světa!

Nejvýraznější bojovou zkušeností L-159 je rozhodně nasazení do bojů o město Mosul ke konci roku 2016. K tomuto účelu bylo Iráckému letectvu dodáno hned 12 letounů. Dalších 21 strojů putovalo do Spojených států a to společnosti Draken International. V roce 2012 si trojici strojů L-159 zakoupila také společnost Fighter Fleet LLC, která je obratem registrovala v civilním registru ve Spojených státech. Nejvíce funkčních strojů tak stále zůstává ve flotile Armády České republiky. V současnosti jde o 24 letounů z nichž je 16 kusů jednomístných a 8 kusů předělaných na dvoumístné. 

Zdroje:

https://acr.army.cz/scripts/detail.php?id=15256

https://cs.wikipedia.org/wiki/Aero_L-159_Alca

Ohodnoťte tento příspěvek!
[Celkem: 1 Průměrně: 5]

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *