
Americké bojové letouny F-35 jsou nejoblíbenějšími stíhačkami nejen ve Spojených státech, ale i napříč západní Evropou. V tomto článku si povíme, jaké typy těchto bojových letounů se za velkou louží vyrábí a ve kterých zemích využívají jejich služby.
F-35A
Délka |
15,7 m |
Výška |
4,38 m |
Rozpětí křídel |
10,7 m |
Plocha křídla |
42,7 m2 |
Rozpětí ocasu |
6,86 m |
Hmotnost |
13 290 Kg |
Kapacita paliva |
8 278Kg |
Max. hmotnost zbraní |
8 160 Kg |

Tento model s konvečním startem je určený převážně pro USAF a pro vzdušné síly dalších státu, včetně států NATO. Hmotnostně nejlehčí verze F-35 je jako jediná vybavena vnitrním kanónem ráže 25 mm. F-35A by se měla vyrovnat legendárním stojům F-16 jak v rychlosti, tak ve zrychlení. Navíc se vyrábí s výrazně lepším vybavením. I proto se vedení sil USA rozhodlo nahradit všechny F16-ky právě tímto modelem. Verze tohoto modelu pro Evropské státy budou mít modifikaci v podobě brzdícího padáku. Maximální přetížení tohoto modelu pak je 9G.
F-35B
Délka |
15,6 m |
Výška |
4,36 m |
Rozpětí křídel |
10,7 m |
Plocha křídla |
42,7 m2 |
Rozpětí ocasu |
6,65 m |
Hmotnost |
14 651 Kg |
Kapacita paliva |
6 125Kg |
Max. hmotnost zbraní |
6 800 Kg |

Varianta F-35B je vzhledově a hmotnostně velmi podobna F-35A. Jde o letoun se svislým startem s integrovaným zdvihovým dmychadlem, díky kterému může přistávat vertikálně a vzlet zvládá s minimálním rozjezdem. Jak informace nasvědčují, jde o model určený pro lodní námořnictva. Instalace dmychadla však přinesla negativní efekty. Těmi základními jsou zejména třetinový úbytek kapacity palivové nádrže a menší prostor v šachtách určených pro uložení zbraní. Obecně se jedná o nástupce strojů F/A-18 Hornet. Největším neduhem oproti F-35A je nižší schopnost zvládnout přetížení, které má maximální hodnotu 7G.
F-35C
Délka |
15,7 m |
Výška |
4,48 m |
Rozpětí křídel |
13,1 m |
Plocha křídla |
62,1 m2 |
Rozpětí ocasu |
8,02 m |
Hmotnost |
15 785 Kg |
Kapacita paliva |
8 960Kg |
Max. hmotnost zbraní |
8 160 Kg |

F-35C je palubní varianta tohoto bojového letounu, využívaná v konfiguraci CATOBAR pro operace z námořních lodí US Navy. Oproti ostatním modelům má výrazně delší a zejména skládací křídla. Díky skládání křídel může námořnictvo na lodi převést výrazně více kusů této stíhačky. Zvětšená celková plocha křídel pro změnu napomáhá větší nosnosti i přes instalaci dmychadla. Díky tomu má tento model oproti F-35B výrazně delší dolet díky větší palivové nádrži. Kvůli vyšší hmotnosti museli inženýři nechat zpevnit podvozek, aby letoun zvládl přistávat na lodích.
Modifikace F-35A
F-35 již dávno úspěšně expandovala do jiných zemí než USA. Pro tvůrce to ale znamenalo udělat patřičné úpravy, takže vznikly různé modifikace modelu F-35A. F35l je tak jednou z modifikací „Áček“, která byla speciálně upravena pro Izraelskou armádu. Hlavními změnami jsou jak brzdící padák, tak kompletně přepracovaná palubní deska s elektronikou s možností dodatečné instalace vlastní elektroniky, kterou si vyrábí izraelská armáda sama. Stejné je to i s podporou izraelských zbraní typu SPICE či AIM-9X2. Izraelská armáda dostane i podporu externích podvěsů pro boj pomocí radioelektroniky
Dalším modifikovaným modelem je CF-35. I zde je základem F-35A, doplněná o úpravy na základě požadavků kanadské armády. I kanadská armáda dostala do svých modelů brzdící padák pro přistávání na zamrzlých a ledových plochách přistávacích drah. Nádrž je pak doplněna systémem tankování s ráhny podobně, jako je tomu v modelech F-35B a C.
Pořizovací cena se dle aktuálního kurzu ke dni 22.02.2023 pohybuje v astronomických výškách, když model F-35A výjde na 1,85 miliardy Kč, F-35B na cca 2,4 miliardy Kč a F-35C na 2,07 miliardy Kč. Denní provoz letounů pak vychází na 784 361 až 855 667 Kč.
Nasazení F-35
V Austrálii mají momentálně na 72 letounů F-35A. První dva kusy dorazily již v roce 2014 pro testování a výcvik pilotů. Současné číslo letek ještě není u konce a Austrálie má objednaných dalších 28 kousků, čímž by mela být dokončena akvizice v celkovém objemu 12,4 miliardy dolarů.
V Evropě jsou modely F35 poměrně novinkou a většina států je teprve na začátku. Belgie plánuje nakoupit 35 kusů, Dánsko 27 a Finsko 64. Naopak v Itálii první letouny vzlétly již v roce 2015, navíc šlo i o první letouny vyrobeny mimo spojené státy. Na základě licenční smlouvy je smontovala společnost FACO jenž spadá pod Alienia Aermacchi. Celkem by pro Italskou armádu mělo být vyrobeno na 60 stíhaček. Italská armáda dostane i 30 letounů F-35B. Další státy, které na své modely zatím čekají, jsou Nizozemsko (37 ks), Norsko (52 ks), Polsko (32 ks) či Turecko (až 100 ks).
Japonsko využívá tyto stroje od roku 2016 jako náhradu za F-4 Phantom. Celkový počet včetně těch teprve objednaných již překročil 100 kusů F-35A a 42 kusů f-35B. Modely B by měly sloužit na vrtulníkové torpédoborce třídy Izumo. Nedaleko nich, v Jižní Koreji, bylo objednáno na 40 kusů „Áček“.
Největším odběratelem těchto letounů jsou jednoznačně spojené státy, které napříč organizacemi chránícími Spojené státy plánují objednat až 2000 letounů typu A, 350 letounů typu B a přes 300 letounů typu C.
Česká republika, podobně jako další státy EU, se již také zapojila do vyjednávání o koupi letounů typu A. Respektive se má jednat o 24 stíhaček, které by měly nahradit 14 pronajatých stíhaček JAS-39 Gripen od společnosti SAAB AB.