Konstrukce víceúčelového bojového letounu F-35 Lightning II

Lockheed Martin F-35
Lockheed Martin F-35

F35 Lightning II je víceúčelový bojový letoun s původem ve Spojených státech amerických, který vznikl pro účely sjednocení letecké výbavy organizací jak spojených států amerických, tak i jeho klíčových spojenců jako je například NATO. První let tohoto modelu se datuje na 15. prosince roku 2006, přičemž se ve třech variantách vyrábí dodnes. V tomto článku si ukážeme, jak jsou F35-ky konstrukčně řešené a nahlédneme i do výzbroje tohoto letounu.

F-35
F-35 – Foto: Depositphotos

F-35 – Motor

Všechny modely letounu F-35 pohání motor společnosti Pratt & Whitney nesoucí označení F135, díky němuž dokáže F-35 letět Až rychlostí 1.6 Mach, což z něj společně s faktem, že s přídavným spalováním dosahuje tahu až 191 kN, dělá nejsilnější motor na světě, který kdy byl do jakékoliv stíhačky namontován. Chlazení motoru je vzduchové. Vzduch je do motoru přiváděn pomocí předních průduchů a dvoudílnými dveřmi umístěnými hned za kokpitem letadla na jeho hřbetu. Po ochlazení motoru se vzduch dostává ven pomocí zadní trysky s vektorováním tahu, přičemž vyhánění vzduchu napomáhají i menší trysky zabudované v křídlech letounu.

Vektorování tahu obecně je pro chod F-35 důležité, neboť napomáhá krátkému vzletu či svislému přistání. V modelech F-35A však tato funkce chybí, aby se snížily náklady na výrobu a tím i konečná cena. Původně se vyvijely motory dva, ale motor z produkce firem General Elektric a Rolls Royce nakonec nebyl dokončen, když v prosinci roku 2011 Kongres USA pozastavil financování tohoto projektu.

F-35 – Kokpit

První co člověka zaujme při pohledu do kokpitu F35 je velký display, který se táhne po celé palubní desce kokpitu. Je to však taky první display po půl století, který není průhledový, ale je umístěn tak aby nezavázel výhledu z kokpitu. K tomuto řešení napomohl vývoj leteckých helem, které jsou místo display schopny letci ukázat a promítnout na čelní sklo všechny potřebné informace, které letec může při akci potřebovat.

Pro maximální ulehčení pilotový práce a snížení reakční doby mezi akcí reakcí pilota, jsou všechny nejdůležitější prvky, včetně těch bojových, umístěny buď na plynové, nebo řídící páce. Tomuto systému se přezdívá HOTAS, což je zkratka anglického sousloví které říká: ruce na pákách a tlačítka.

F35 je pak vybaveno i rozpoznáváním řeči, což znamená, že pilot může s letounem komunikovat i slovně. Tím může být ovládání ještě rychlejší, což může být nápomocné převážně v boji. Zajímavé je, že touto funkcí jsou již vybaveny i letouny prodávané do Evropy.

F-35 – Avionika

Pro ty z vás, co tento výraz vidí poprvé, avionika je souhrnný název pro vybavení letadel elektrickými a elektronickými přístroji.

V bojových letounech F35 se nachází radar společnosti Nothrop Grumman pojmenovaný AESA, což je v překladu zkratka pro aktivní elektronický radar okolí. Radar je funkční v několika módech, díky kterým je odolný vůči rušení, dokáže komunikovat vysokou rychlostí a poměrně efektivně podává pilotovi hlášení o tom, jak to kolem něj vypadá.

Součástí elektrooptického systému jsou i pasivní infračervené senzory, rozmístěné po celém draku, které se starají o funkce pro noční vidění, a postarají se o vyhledávání a sledování blížících se letadel. Tato funkce nejenže zároveň dokáže odhalit a upozornit na blížící se střelu, ale umí vyhledat místo, odkud byla vystřelena. Tento systém nese označení AN / AAQ-37.

AN / ASQ-239 je pro změnu systém elektronického boje. Ten sdružuje informace všech systémů F35 a dokáže z nich vyvodit důsledky, jako je vzdálenost soupeře či jejich počet letadel.

F-35 Lightning II
F-35 Lightning II – Foto: Depositphotos

F-35 – Výzbroj

Jak jsem sliboval v úvodu článku, představíme si i výzbroj tohoto letounu. Varianta A (celkem jsou 3, A, B a C) je vybavena vnitřním kanónem ráže 25mm. Ostatní dva modely již mají kanon z vnější. Co se týče naváděcích raket vzduch-vzduch, či vzduch-země, vlezou se do F35 4 rakety. Více raket, které by mohly být umístěny uvnitř letounu, zatím není možné převážet, neboť se rakety při letu uvnitř konstrukce zahřívají a hrozí riziko vznít. Je to tak hlavní náplní konstruktérů do příštích modelů, aby tento neduh odstranili.

Základní parametry letounů

F-35A je 15,7 m dlouhý, 4,38 m široký a horizontální rozpětí ocasu je 6,86 m. rozpětí křídel je pak 10,7 m a celková plocha křídel je 42,7 m. Celková váha se vyšplhala na necelých 13,3 tun. Kapacita nádrže je dalších 8,278 tun a celkový náklad může přidat dalších 8,160 tun.

F-35B je dlouhý 15,6 m, široký 4,36 m a rozpětí křídel dosahuje 10,7 m. Celková plocha křídel je 42,7 m a horizontální a horizontální rozpětí ocasu je 6,65 m. Celková hmotnost se vyšplhala na 14,65 tun, čímž utrpěla nosnost palivové nádrže na 6,125 tun a úložného prostoru na 6,8 tun.

F-35C je jediný model, který se pyšní sklopnými křídly. Jeho délka je 15,7 m, šířka 4,48, rozpětí křídel až 13,1 m s jejich celkovou plochou 62,1 m2. Horizontální rozpětí ocasu je 8,02 m a váha dosáhla 15,78 tun. Nosnost nádrže je tentokrát 8,960 tun a úložného prostoru pro zbraně 8,16 tun.

 Jak vidno, jsou de velké rozdíly mezi jednotlivými modely, i co se rozměrů a nosností týče. Nemluvě o různých výbavách a cenách. Všechny modely však mají jedno společné. Jsou zde mezi námi i pro naši ochranu v rámci NATO, takže buďme za ně rádi.

Ohodnoťte tento příspěvek!
[Celkem: 1 Průměrně: 5]

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *